Číslicová technika
Předmět číslicová technika, jinak řečeno digitální technika, se učí v 1. a 2. ročníku všech tří maturitních oborů.
Cílem předmětu je seznámit žáky s číselnými řadami, zejména s dvojkovou soustavou. Naučit žáky pracovat s logickými proměnnými. Naučit žáky základům Booleovy algebry. Vyjadřovat logické proměnné, minimalizovat logické funkce.
Nedílnou součástí je aplikace logických obvodů v technické praxi, a to zejména v souvislostí s výpočetní technikou. Žák se naučí chápat problematiku kombinačních a sekvenčních číslicových obvodů, jednočipových mikropočítačů, naučí se takové obvody diagnostikovat.
Předmět je zaměřen na pochopení problematiky kombinačních a sekvenčních obvodů, jednočipových mikropočítačů a počítačového hardware, operačních systémů a počítačových sítí. Důraz je zejména kladen na porozumění základním principům a možnostem aplikování číslicových obvodů a číslicové techniky vůbec v technické praxi. Poměrně rozsáhlá je kapitola pojednávající o operačních systémech a počítačových sítích.
V 1. ročníku jsou položeny základy logické matematiky a její návaznost na historii číselných soustav. Dále se zabývá výpočty v matematické logice. Zde žáci sestavují logické funkce a realizují jejich tvorbu v podobě tzv. kombinační logice. Rozvíjí funkce do výpočtů a realizací funkcí s běžnými elektronickými součástkami. Tematické okruhy prvního ročníku: číselné soustavy; dvojkové kódy; výroková logika; logické funkce.
Ve 2. ročníku žáci navazují na kombinační logiku pro praktické realizace, a to i s použitím integrovaných obvodů. V další části předmětu se zaměřuje výuka na sekvenční obvody, závislé na časovém sledu. Jsou to zejména elektronické klopné obvody, jejich využití v praxi a použití v mikroprocesorech, elektronických pamětech a dalších programovatelných zařízeních. Tematické okruhy druhého ročníku: kombinační logika (syntéza logických funkcí, logické kombinační obvody, minimalizace funkce, využití obvodů k realizaci funkcí, vzájemné převody, využití deMorganova principu, liniová schémata); kombinační logické obvody (technologie logických obvodů, aritmetické obvody, komparátory, kodery a dekodéry, multiplexory a demultiplexory); sekvenční logické obvody (typy klopných obvodů, klopné obvody RS, T, D, JK, registry, čítače, využití klopných obvodů v pamětech).
Hodinová týdenní dotace v jednotlivých oborech:
1. ročník | 2. ročník | 3.ročník | 4. ročník | Celkem | |
Informační technologie | 1 | 2 | - | - | 3 |
Elektrotechnika | 1 | 2 | - | - | 3 |
Mechanik elektrotechnik | 1 | 2 | - | - | 3 |
Elektrikář - Silnoproud, slaboproud a energetika | - | - | 1 | x | 1 |
Elektrikář - Silnoproud, slaboproud a fotovoltaika | - | - | 1 | x | 1 |