Elektrická měření
Vyučovaný předmět elektrická měření je základním vyučovaným předmětem oboru. Navazuje na znalosti z předchozího studia fyziky, základů elektrotechniky a elektroniky. Podle specializace je zařazen od druhého do třetího až čtvrtého ročníku s dvouhodinovou týdenní dotací. Je rozdělen na teoretickou část a laboratorní cvičení. Žáci postupně získávají potřebné znalosti a vědomosti o základních měřicích přístrojích a metodách, požadavcích metrologie, chybách měření, složitějších měřicích postupech a přístrojích, měření na součástkách, obvodech a funkčních blocích jednoduchých i složitých elektronických obvodů.
V druhém ročníku se žáci seznamují se základními měřicími metodami a přístroji, jejich využití a správný výběr pro danou aplikaci. V laboratorních cvičeních jsou prakticky procvičovány vybrané úlohy měření základních elektrických veličin a součástek. Od třetího ročníku je výuka zaměřena na funkci elektronických měřicích přístrojů a jejich praktické využití. V laboratořích je důraz kladen na obsluhu analogových i digitálních osciloskopů, generátorů signálu a měření základních elektronických obvodů, zdrojů zesilovačů, klopných obvodů. Ve čtvrtém ročníku jsou probírány složitější elektronické měřicí přístroje – spektrální analyzátory, logické analyzátory, měřicí karty pro PC, měření s využitím počítače. V praktických laboratorních cvičeních jsou měřeny složitější elektronické funkční celky analogové a digitální techniky, obvody a funkční celky elektroakustických, sdělovacích a přenosových zařízení.
Žáci nabyté vědomosti dále postupně uplatňují v dalších předmětech s mezioborovou vazbou jako automatizace, elektronika, číslicová technika. Praktické měření je hodnoceno na základě zpracovaného laboratorního protokolu, který se zpracovává z každého praktického měření a je nedílnou součástí klasifikace z předmětu. Řada úloh a postupů praktických měření je řešeno formou simulací v různých počítačových programech a praktickou činností při sestavování a měření konstrukcí vybraných funkčních celků v předmětech praxe a odborný výcvik.
Výuka teorie je formou výkladu s názornými ukázkami, vhodně se zařazují nové výukové digitální materiály a pomůcky (dataprojektory, interaktivní tabule, internet) a souhrn laboratorních úloh, které jsou součástí tematického plánu na daný školní rok.
Hodinová týdenní dotace v jednotlivých oborech:
1. ročník | 2. ročník | 3.ročník | 4. ročník | Celkem | |
Informační technologie | - | - | - | - | - |
Elektrotechnika | - | 2 | 2 | 3 | 7 |
Mechanik elektrotechnik | - | 2 | 2 | 2 | 6 |
Elektrikář - Silnoproud, slaboproud a energetika | - | 2 | 2 | x | 4 |
Elektrikář - Silnoproud, slaboproud a fotovoltaika | - | 2 | 2 | x | 4 |