Elektronická zařízení
Předmět elektronická zařízení patří mezi stěžejní vyučované odborné předměty oboru elektrikář. Navazuje na znalosti z předchozího studia fyziky, základů elektrotechniky, elektroniky, strojů a zařízení. Je zařazen do posledního ročníku studia s 2,5 hodinovou týdenní dotací. Žáci získávají potřebné souhrnné znalosti a vědomosti nutné pro složení závěrečné zkoušky. Koncepce je zaměřena na kompletní zopakování problematiky slaboproudých i silnoproudých součástek, obvodů a funkčních celků.
Žáci se zdokonalují v již probrané látce z předchozích ročníků a seznamují se s základními typovými strukturami testových a zkušebních otázek závěrečných zkoušek. Učivo je členěno do kapitol, které kromě opakování již dříve probrané látky zároveň detailněji popisují funkci a činnost i složitějších slaboproudých i silnoproudých obvodů a zapojení se zaměřením na uplatnění v komplexních automatizovaných systémech. Dále jsou probírány složitější obvody a funkční celky elektroakustických, sdělovacích, číslicových, automatizačních a přenosových zařízení. Podrobně jsou probírány napájecí zdroje, typy usměrňovačů a filtrů, rozdělení a vlastnosti nízkofrekvenčních a vysokofrekvenčních zesilovačů, činnost a rozdělení oscilátorů, vznik a šíření elektromagnetických vln, typy modulací včetně impulzních, výkonová elektronika, měniče, motory, jistící prvky, sdělovací technika analogová i digitální, zapojení obvodů rozhlasových a televizních přijímačů, anténních systémů, klopných obvodů, základy automatizační a číslicové techniky, digitalizace analogových signálů, komprimační metody, principy analogově digitálních převodníků, zobrazovací jednotky.
Žáci nabyté vědomosti dále postupně uplatňují v dalších předmětech s mezioborovou vazbou jako elektrická měření, stroje a zařízení, fyzika. Praktické fungování elektronických obvodů je prováděno funkcí praktických měření, simulací v různých počítačových programech a praktickou konstrukcí vybraných funkčních celků v odborném výcviku.
Výuka je formou výkladu s názornými ukázkami, vhodně se zařazují nové výukové digitální materiály a přístroje (dataprojektory, interaktivní tabule, internet). Součástí je i rozšířený okruh cvičných zkušebních testů a otázek jak otevřených, tak uzavřených úloh, které jsou přípravou na úspěšné absolvování závěrečných zkoušek.
Hodinová týdenní dotace v jednotlivých oborech:
1. ročník | 2. ročník | 3.ročník | 4. ročník | Celkem | |
Informační technologie | - | - | - | - | - |
Elektrotechnika | - | - | - | - | - |
Mechanik elektrotechnik | - | - | - | - | - |
Elektrikář | - | - | 3 | x | 3 |