Koordinační a poradenská činnost
Výchovné poradenství
Prioritou výchovného poradenství je vytvářet atmosféru bezpečí, péče a respektu. Do těchto tří slov se vejde to základní, co sledujeme, aby všichni, kdo školu navštěvují a na škole působí, se v jejich prostorách cítili bezpečně a aby věděli, že se mohou s důvěrou obrátit o pomoc nejen na výchovného poradce, metodika prevence, ale i na vedení školy, své třídní učitele a celý učitelský sbor, a to podle své osobní volby a důvěry.
Pedagogové školy usilují o to, aby se vztahy ve škole odvíjely na základě vzájemného respektu a úcty. V přístupu k žákům kladou důraz na objevování „perliček na dně“, toho cenného, co v každém je…
Součástí poradenské činnosti je řešení školního neúspěchu a kázeňských problémů. Pedagogický sbor se snaží postupovat nikoli represivně. Pokud to je nutné – pak je třeba používat kázeňská opatření pro žáky jasně a srozumitelně, aby nevznikaly pochybnosti o jejich uplatnění. Daleko více se učitelé snaží pracovat tak, že společně s žákem, případně zákonným zástupcem hledají řešení vzniklého problému, zejména usilují o odstranění příčiny chování, které je v rozporu se školním řádem. K tomu slouží především konzultační hodiny.
Pomocným instrumentem v této oblasti je schránka důvěry, pomocí které se žáci mohou obrátit se svými návrhy, ale i problémy na kteréhokoli pracovníka školy, včetně jejího vedení.
Další oblastí práce výchovného poradce je – ve spolupráci s třídními učiteli 1. ročníků – organizace adaptačních pobytů, které slouží k tomu, aby se budoucí spolužáci poznali nejen navzájem, ale i se svými třídními učiteli a výchovným poradcem.
Výchovný poradce spolupracuje s dalšími subjekty a poradenskými zařízeními, především s pedagogicko-psychologickou poradnou za účelem pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům ohroženým školním neúspěchem.
V rámci prevence sociálně patologických jevů a předcházení krizovým situacím spolupracuje výchovný poradce s pracovníky Policie ČR. Jedná se o témata jako právní povědomí mládeže, kriminalita mládeže, šikana, kyberškina, drogová problematika aj.
V neposlední řadě plní výchovný poradce funkci konzultanta při výběru vysoké školy u těch žáků, kteří se rozhodnou ve studiu pokračovat.
Enviromentální výchova
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO) je součástí předmětu chemie a ekologie a prolíná se ve výuce a výchově v dalších aktivitách na škole. Název vznikl z anglického environmental – týkající se životního prostředí. EVVO má přispívat k přijetí zodpovědnosti za stav životního prostředí, má vytvářet podmínky pro konkrétní zapojení jednotlivce do ochrany životního prostředí. Předmětem EVVO je úsilí, které vede každého z nás ke spoluodpovědnosti za současný i budoucí stav přírody, společnosti a za místo, ve kterém každý z nás žije. Upozorňuje na důležitost šetrného využívání tradičních zdrojů energie a ukazuje smysluplnost alternativních zdrojů energie. Klade důraz na péči o životní prostřední, ale také na problémy lidské civilizace. Lze je také chápat jako výchovu k trvale udržitelnému rozvoji.
Mezi priority naší školy v této oblasti patří:
- Vedení žáků k vytváření postojů k environmentální tematice v rámci výuky.
- Podněcování žáků k vyhledávání informací o environmentálních tématech z nejrůznějších informačních zdrojů a prezentaci výsledků vlastní práce.
- Vedení žáků k ochraně životního prostřední a třídění odpadu.
- Rozvíjení schopností žáků chápat propojení přírodních, ekonomických a společenských věd.
Třídění odpadu
V rámci třídění odpadu je škola zapojena do těchto programů:
72 hodin - Program zaměřené na údržbu okolního prostoru a ochranu zeleně.
Recyklohraní aneb ukliďme si svět - Škola je vybavena nádobami na sběr baterií a malých elektrospotřebičů. Nádoby jsou rozmístěny na chodbách školy. Dále se ve škole nacházejí kontejnery na plasty, papír a směsný odpad.
ENERSOL - Celostátní i mezinárodní soutěž výzkumných a vývojových projektů, které se zabývají obnovitelnými zdroji energie.
EVVO je celoživotním procesem, reagujícím na aktuální změny poznání i sociální změny.
V rámci environmentální výchovy jsou pro žáky také pořádány různé exkurze do třídíren odpadů, čističek odpadních vod, chráněné krajinné oblasti Škrabalka a Žebračka aj.
Metodik ICT
Hlavním úkolem ICT metodika je správa informačních a komunikačních technologií ve škole. Pod tímto pojmem se skrývá hned několik činností.
Obor informačních a komunikačních technologií se rychle vyvíjí, proto je nutné neustále sledovat novinky v tomto oboru. Nejedná se však pouze o technickou oblast hardwaru a softwaru, ale i o legislativu a bezpečnostní předpisy související s použitím ICT ve škole.
ICT metodik určuje, které služby bude poskytovat školní lokální síť a které služby budou poskytovány online, vybírá vhodná zařízení a software pro práci a výuku, spolupracuje při jejich výběru, odborně garantuje zadávací podmínky a účastní se výběrových řízení při nákupu tohoto zboží a služeb. Dále zpracovává bezpečnostní pravidla pro provoz ICT ve škole, dbá na dodržování licenčních pravidel a smluv, ve spolupráci s ostatními vyučujícími tvoří řád ICT učeben.
Další činností je spolupráce s partnerskými firmami při zajišťování provozu počítačové sítě a školních informačních systémů, jako jsou webové stránky školy, elektronická žákovská knížka, třídní kniha, matrika, e-learningový systém, elektronická pošta a další.
Ve spolupráci s pedagogickým sborem a žáky se metodik stará o propagaci školy prostřednictvím webových stránek a sociálních sítí, pomáhá organizovat školní žákovské projekty po stránce využití ICT a poskytuje jim podporu a poradenství pro využití informačních technologií při výuce jejich předmětů.
Žákům a jejich rodičům poskytuje ICT metodik konzultace a pomáhá řešit problémy s používáním informačního systému školy (žákovská knížka - Edookit, třídní e-mail, doména Windows).